Havet - fiskere - søfart - 9 billeder.
UDSTILLING. Skibe med sejlføring udfor kysten ved Svaneke. Til venstre Skonnert "Maria", ejer: Magnus Mortensen, som senere fik ½ part i Niels Chr. Mogensen´s galease "Anna" af Svaneke, og til højre dæksbåd "Grundtvig" af Svaneke. Et af Myhres billeder ca. 1900 lige uden for havnen eller Stålebugten. Afstreget til og forlæg for postkort. Myhre 0077.
Skibe med fuld sejlføring langs kysten . (Ud for Svaneke, Frenne)? Myhre 2589.
Stranding ved klippekyst. Hjortehavn ved Grisby? Afstreget til og forlæg for postkort. Myhre 2596.
Mand og dreng i åben jolle på fisketur. Båden hedder Basta. Vigebugten, Svaneke. Afstreget til og forlæg for postkort. Myhre 2588.
Svaneke. Fiskerbåde på vej ud af Svaneke havn på vej på fiskeri. (Sildevrag) 6, april 1989 oplyste Harding Nielsen, Listed: Båden til venstre er "Albatros", bådfører Albert Jepsen, båden i midten: "Håbet" med Johan Nielsen ved roret, skibsnavnet kan tydeligt læses ved en stor forstørrelse af billedet! - Båden til højre føres af Wilhelm Christensen, alle fra Svaneke. Manden ved roret i "Håbet" er Johan Nielsen (g.m. Anine) fader til Karl Nielsen, som var fader til Erik Nielsen, Søndergade 12, Svaneke. Afstreget til og forlæg for postkort. Myhre 0179.
Folkeliv, fiskere. Stereobillede. Myhre 9513. BB 4/26: (ikke samme motiv, Myhre har fotograferet dette motiv i utallige versioner) I deres åbne både stod de bornholmske fiskere til havs for at "sijlavrâga". hermed mentes, at man satte sine sildegarn i en lang stribe, og derefter lå man og drev for strømmen sammen med garnene natten over, indtil man så tidligt om morgenen trak garnene - og silden - ind igen. denne aktivitet hed slet og ret "å trækkja".
Svaneke. Fiskerbåde. Stereobillede. Myhre 9536.
Myhre 9801 solæva - Syd for Bølshavn? Gyldensåens udløb.
Østbornholmske Dampskibsselskab. Dampskib: S/S Davidsen. Myhre 2813.
Svaneke havn. Passager- og fragtskib anløber Svaneke Havn. Billedet er taget efter 1907. Peter Svensson oplyser i marts 1997: Det afbillede skib er Det østbornholmske Dampskibsselskabs S/S "Hammershus". Skibet minder om dets forgængere S/S " Erna" ,S/S "Jarl " og ikke mindst S/S "Davidsen", som det samsejlede med for "Østbornholmske" en del år, og som senere endte som vrag på Island. Fra bogen "Fra Varpelars til Jens Kofoed" af I. Wagnholt og Erik Pedersen, Bornholmerens Forlag 1984, kan citeres følgede:S/S "Hammershus" NKQT, 246 BRT, bygget i 1899 på Københavns Flydedok og Skibsværft til det østbornholmske Dampskibsselskab, som manglede et skib, efter at "Erna" var forlist. 66-selskabet i Rønne protesterede mod navnet under henvisning til, at man havde i sinde at give et af sine egne skibe dette navn. Østbornholmske tog sig ikke af protesten, men fastholdt, at man var kommet først med ideen, og så døbte man roligt skibet "Hammershus". Kaptajn Ødbergsen overtog føringen af det nye skib, og styrmand Emanuel Hansen forfremmedes til fører af "M. Davidsen", som han et par år senere satte på grund ved Hammeren. Både øst- og nordkystens havne var, ligesom Hasle havn, uegnede for de større skibe. Der var små pladsforhold og ringe vanddybde, så det hændte af og til, at man "tog bunden" eller lagde lidt hårdt til kaj. Allerede år 1900 rørte "Hammershus" tre gange ved en klippe på bunden af Svaneke havn, så skibet måtte i dok. I 1905 kolliderede det med bolværket i Allinge, og i 1910 skete der en grundstødning ved Hasle. 3 april 1911 huggede det agterenden hårdt i grunden i Hasle havn og d. 14 maj 1912 skete der et lignende uheld, så skibet igen måtte i dok. 14 dec. 1915 løb man mod nogle sten ved indsejlingen til Hasle, så skibet endnu en gang måtte tages ud af trafikken. endda lige før juletrafikken.
|
D. 12 dec 1916 skulle "Hammershus" anløbe Svaneke. Søen var meget urolig, og der var "sug" i havneindløbet, så skibet tørnede mod søndre mole. Endnu en gang måtte skibet i dok lige før juletravlheden. Ikke alt var dog uheld. Ført af kaptajn P. Dich reddede "Hammershus d. 20 nov. 1916 et besætningsmedlem fra den tyske damper "Fritz Hugo Stinnes 5", der var sunket ved Sandhammeren. D. 21 mart 1929 grundstødte "Hammershus", ført af kaptajn P.Westh, ved Dragør for sydgående. Efter mange timer kamp med svær is og nordlig strøm i Øresund besluttedes det at vende om og søge tilbage til København, især da tågen lå tæt over sundet. Mellem kl. 16 og 17 vendte man skibet, men under manøvren kom det til at sidde fast i den svære skrueis, hvorefter det af strømmen førtes på grund ved Søndre Røse mellem store sten, som hurtigt slog det læk. "Hammershus" lod fløjten lyde, og snart kom flere både ilende til hjælp. Alle ombordværende blev bragt til Dragør i god behold. Skaderne viste sig at være små, så skibet blev hurtigt bragt flot, lagt i dok og repareret. Allerede d. 31 maj var "Hammrshus" igen i Nexø. D. 24 maj 1929 solgtes skibet til Dampskibsselskabet Østersøen, men beholdt sit navn. Skibet sejlede herefter mellem Allinge og Simrishavn og foretog også lystture til Christiansø. I 1935 solgtes det til Rederiet Aalborg og sejlede en tid i skarp konkurrence med DFDS å ruten København-Aalborg. derefter sejlede skibet på Øresund under navnet "Hamlet", indtil det i 1937 blev ophugget i Grimstad.
Afstreget til og forlæg for postkort. Myhre 0066. Se også Svaneke Havn. |